Kaikki kotisivut: 

  • sv
  • nb
  • da
  • fi

Touratech Suspension

Iskunvaimentimet on monelle hankala aihe, mutta mikään muu (paitsi ehkä renkaat) ei vaikuta moottoripyörän suorituskykyyn yhtä paljon, joten alla oleva teksti voikin olla lukemisen arvoinen. Tekstissä on paljon tietoa, mutta se on yritetty esittää mahdollisimman ymmärrettävässä muodossa.

 

Miksi valita Touratech Suspension?

Markkinoilla on paljon hyviä iskunvaimentimia, eikä Touratechin vaimentimet välttämättä ole markkinoiden paras tuote. Ne ovat kuitenkin markkinoiden ainoat iskunvaimentimet, jotka on kehitetty erityisesti seikkailupyöriä varten. Mitä se sitten tarkoittaa? Useimmat markkinoilla olevat vaimentimet on tarkoitettu moottoripyöriin, joissa on maksimissaan kymmenen kiloa matkatavaroita ja jota ajaa 75-kiloinen kuljettaja. Vaimentimista voi säätää esimerkiksi esijännitystä tai vaihtaa jousia, mutta ne eivät ole suoranaisesti tarkoitettu seikkailuajoon, eivätkä pidemmän päälle täytä sen asettamia vaatimuksia.

Touratechin valikoimassa on markkinoiden ainoat iskunvaimentimet, jotka on alusta alkaen suunniteltu täyteen lastattuja pyöriä ja jopa satakiloisia kuljettajia (ajovarusteineen) ajatellan. Lisäksi vaimennus on valmiiksi säädetty touringia varten. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikki komponentit, materiaaleja, sylinterien vahvuutta, männänvarsia, tiivisteitä, holkkeja, kiinnityksiä ja jousia myöten, ovat tavallista tukevampia, sillä niiden tulee kestää kovissa olosuhteissa. Näin ollen iskunvaimentimet kestävät vaurioitumatta täydellä lastilla ja huonoilla teillä viikkoja, kuukausia ja jopa vuosia. Touratechin kaikki vaimentimet ovat yhtä laadukkaita, ja pohjimmiltaan samaa mallia. Ne erottuvat toisistaan lähinnä ominaisuuksien ja säätömahdollisuuksien osalta.

“I could not be more satisfied with my Touratech Suspension. It worked flawlessly for 15,000 miles on my journey from Seattle to the southern tip of Argentina. I now recommend it for my GlobeRiders clients and any adventure motorcyclist that is heading out on a serious ride.” –Helge Pedersen, Globe Riders

 

Mahdollisuus huoltaa ja korjata

Useimpia alkuperäisivaimentimia ei voi purkaa osiksi, mutta Touratech Suspensionin kuluneet tai vaurioituneet osat voi huoltaa ja vaihtaa, mikä on kaikkien hyvien iskunvaimentimien yhteinen ominaisuus. Moottorin tapaan myös iskunvaimentimista on tasaisin väliajoin vaihdettava öljyt, kaasut ja tiivisteet. Useimpien valmistajien suositeltu huoltoväli on maksimissaan 30 000 kilometriä, ja sama pätee Touratechin iskunvaimentimiin. Sitä pidemmän matkan jälkeen iskunvaimentimen toimintakyky heikkenee (eli pyörät eivät pysy yhtä tehokkaasti kontaktissa alustan kanssa). Toimintakyvyn heikentymistä ei välttämättä huomaa, sillä se tapahtuu asteittain, mutta jos vaimentimen vaihtaa tai koeajaa uutta pyörää, on huomattavissa suuri ero. Hyvin toimiva iskunvaimennin tekee ajamisesta hauskempaa, mutta parantaa myös ajo-ominaisuuksia ja jarrupitoa.

Kun on tullut aika huoltaa Touratech-iskunvaimentimesi, voit ottaa yhteyttä meihin, me autamme mielellämme.

body2-web

 

 

Puolet enemmän hydraulista esijännitystä

Esijännitys tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, kuinka paljon kovemmaksi iskunvaimenninta voi muuttaa vaihtamatta jousta. Säätö tapahtuu (yksinkertaisinta mallinta lukuun ottamatta) aina hydraulisesti helpolla paikalla sijaitsevasta säätöpyörästä. Esijännitystä säädetään pyörän kyydissä olevan painon mukaan, esimerkiksi matkustajan kanssa ajettaessa. Touratechin iskunvaimentimissa on 50 prosenttia enemmän säätömahdollisuutta kuin missään muissa markkinoilla olevissa iskunvaimentimissa, koska seikkailumotoristeilla on lähtökohtaisesti enemmän tavaroita mukana kuin muilla. Muiden vaimentimien säätövara rajoittuu yleensä 8−10 millimetriin, mutta Touratechin vaimentimissa sitä on 15 millimetrin verran. Oikea esijännitys säädetään mittaamalla moottoripyörän maavara.

preload-web

 

Matalakitkatiivisteet

Käyttävätkö muut valmistajat korkeakitkatiivisteitä? Ei tietenkään. Touratechin iskunvaimentimimen tiivisteissä on kuitenkin teflonista valmistettu  niin sanottu selkäranka, joka estää tiivisteitä taipumasta, mikä puolestaan pitää kitkan mahdollisimman alhaisena. Alhainen kitka madaltaa lämpenemistä, vähentää kulumaa ja parantaa iskunvaimentimen toimintaa. Tämä voi kuulostaa mitättömältä yksityiskohdalta, mutta kannattaa ottaa huomioon minkä verran iskunvaimentimen männänvarsi liikkuu ylös ja alas yhden päivän aikana.

low-friction-web

Männänvarsi, 16 mm

Useimmat valmistajat käyttävät lähtökohtaisesti 14 millimetrin mittaisia männänvarsia, kun Touratechin vastaavat puolestaan ovat 16 millimetriä. Ne on valmistettu korkealaatuisesta Crome-Molly-teräksestä, joka ehkäisee öljyvuotoja aiheuttavien naarmujen tai vaurioiden muodostumista. Öljyvuodot johtavat heikentyneeseen ja lopulta olemattomaan vaimennuskykyyn.

spring-web

 

Kestävät holkit ruostumattomasta teräksestä

Alumiinisia holkkeja käyttävistä valmistajista poiketen Touratech käyttää kaikissa iskunvaimentimissaan ruostumattomasta teräksestä valmistettuja holkkeja. Holkit eivät näin ollen kulu altistavissa olosuhteissa, kuten hiekassa, pölyssä, vedessä ja mudassa, toisin kuin useimpien muiden iskunvaimentimien holkit.

bussning-web

 

 

Kaikissa malleissa säädettävä paluuvaimennus

Kaikissa Touratechin iskunvaimentimissa on säädettävä paluuvaimennus, joka on esivaimennuksen lisäksi tärkein säätömahdollisuus. Paluuvaimennuksella tarkoitetaan sitä, miten nopeasti jousi suoristuu puristuksen jälkeen.

rebound-web

 

Säädettävä puristusvaimennus ja high & low speed

Touratechin muutamissa iskunvaimentimissa on myös säädettävä puristusvaimennus sekä high & low speed -toiminto. Puristusvaimennuksen avulla määritetään miten nopeasti iskunvaimennus painuu iskun seurauksena. High & low speedin avulla voi lisäksi säätää iskunvaimenninta joko pienempiä (suhteellisen tasaisilla teillä) tai suurempia vaimennusliikkeitä varten (huonoilla teillä ja offroadissa), jolloin iskunvaimennin toimii optimaalisesti ajoalustaan nähden.

damping-web

 

Erillinen kaasusäiliö

Tietyissä Touratechin iskunvaimentimissa on erillinen kaasusäiliö. Se jäähdyttää iskunvaimentimessa kulkevaa kaasua tehokkaammin reippaassa ajossa, kun iskunvaimennin on kovan paineen alla. Tämä on erityisen tärkeää, kun ajetaan pitkiä matkoja huonoilla teillä, erityisesti sorateillä.

shock-web

 

PDS-pohjaamissuoja

Malliston edistyneemmissä iskunvaimentimissa on PDS-järjestelmä, mikä tulee sanoista Position-dependent Damping System. Iskunvaimentimen lähestyessä ääripäätään ylimääräinen vaimennusmäntä suojaa vaimenninta pohjaamiselta. Pohjaaminen voi vauroittaa sekä iskunvaimenninta että moottoripyörää, ja lisäksi se voi olla todella vaarallista, kun pyörässä ei iskunvaimentimen pohjatessa ole lainkaan vaimennusta jäljellä, jolloin moottoripyörä toimii sen mukaisesti.

pds-web

 

Säädettävä iskunvaimentimen pituus

Malliston edistyneemmissä iskunvaimentimissa voi myös säätää vaimentimen pituutta jopa kahdeksan millimetrin verran (+4 mm, -4 mm). Näin ollen pyörän geometriaa voi muuttaa yksilöllisemmin kuljettajalleen sopivaksi. Ajolinjan vakautta lisätään lyhentämällä takavaimentimen pituutta ja ohjattavuutta nopeutetaan pidentämällä takavaimenninta. Saman vaikutuksen saa aikaiseksi säätämällä haarukkaa ylemmäs tai alemmas kolmioissa.

lenght-web

 

Me säädämme iskunvaimentimen Sinulle sopivaksi

Ottamalla yhteyttä meihin säädämme iskunvaimentimesi maksutta Sinulle sopivaksi! Ilmoita meille painosi ajovarusteineen, mahdollisen matkustajan paino ajovarusteineen sekä kyytiin otettavien matkatavaroiden paino.